2007-01-09

Gryta med kikärtor och blomkål


4 portioner
1 msk olja
0,5 gul lök
1 tsk spiskummin
1 msk koriander
1 tsk gurkmeja
1 tsk riven ingefära
1 tsk röd chili
1 vitlökskylfta
200 g krossade tomater
1,5 dl kokosmjölk
0,5 litet blomkålshuvud
1 zucchini
1 morot
1 potatis
200 g kikärtor
0,75 dl naturell yoghurt (t ex turkisk eller grekisk)
1 msk mango chutney
1,5 msk färsk koriander
lite salt
lite peppar

Tillagning
Hacka upp alla grönsaker i bitar. Låt bitarna vara relativt stora så att det blir lite tuggmotstånd och inte blir gegga av grytan! Fräs löken i olja tills den har mjuknat, tillsätt sedan spiskummin, mald koriander, gurkmeja, chili, vitlök och ingefära. Fräs tillsammans i någon minut. Nu kan du hälla i kokosmjölken och de krossade tomaterna och rör om ordentligt. Tillsätt sedan zucchinin, blomkålen, potatisen, kikärtorna och moroten. Smaka av med salt och peppar. Låt nu grytan sjuda i cirka 20 minuter eller till grönsakerna är mjuka.

När grytan har sjudit kan du röra ner yoghurten med mango chutneyn och den färska koriandern. Hetta upp grytan man låt den inte koka!

Släng i lite gurkmeja i riset så ser det lite snyggt ut.

Källa: medveten.nu

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kikärtsgrytan verkar mumsig. Den skulle jag kunna tänka mig att prova, med soyayoghurt då såklart!

Jossan sa...

Jag skulle bli jätteglad om du ville bidra med lite härliga vegan-recept. Det är roligt att ha några på lager när man ska bjuda kompisarna på mat. Sedan är det ju ofta sjukt gott också. =) Så maila mig gärna så kan jag publicera.

Jossan sa...

Jag la upp en bild nu när jag har gjort grytan. Himla gott blev det. =) Jag lyckades koka sönder den dock. Lite grötvarning alltså. Men det gjorde inte så mycket.

Anonym sa...

FANTASTISKT GOTT OCH BRA RECEPT!!!